Verwerkingsopdracht bij jeugdboek
Gaarder, J. (1990). Het geheim van de kaarten. Antwerpen: Houtekiet.
Aard van de opdracht
B.4. Ontwerp een nieuwe omslag voor het boek, eventueel met een andere titel. Je motiveert in een doorlopende tekst van ca. 10 regels waarom je voor dit ontwerp gekozen hebt. Je schrijft ook een tekstje voor het achterplat.
Korte inhoud
Een gewaagde reis van het koude Noorden naar het warme Zuiden moet Hans Thomas, vergezeld door zijn vader, dichter bij zijn reeds acht jaar verdwenen moeder brengen. Hoewel hun tocht één groot avontuur is, spant slechts één gebeurtenis de kroon. Op een gegeven moment krijgt Hans Thomas een merkwaardig cadeau: een minuscuul boekje waarin het verhaal over een magisch eiland waar levende speelkaarten rondlopen, opgetekend staat. De vraag is: “Wat is fictie en wat is feit?” Heeft het sprookje met Hans Thomas’ eigen lot te maken? Is de zoektocht naar zijn moeder misschien al honderden jaren geleden begonnen? …
Eindproduct
Tekst achterplat
Op elk willekeurig moment – en op elke willekeurige plaats – kan er een kleine nar met lange ezelsoren en rinkelende belletjes te voorschijn springen. Hij kijkt ons diep in de ogen en vraagt: “Wie zijn wij? Waar komen wij vandaan?”
Horen jokers enkel thuis in een kaartspel of spelen zij ook een rol in het echte leven?
Hans Thomas trekt met zijn vader door Europa, op zoek naar zijn reeds acht jaar verdwenen moeder. De reis kent een normaal verloop totdat hij een minuscuul boekje krijgt, dat zijn leven op losse schroeven zet. Kunnen sprookjes zo nauw aansluiten bij de werkelijkheid dat het woord “sprookje” misplaatst is? Kunnen kaarten meer zijn dan een flapje dik papier?
Hans Thomas ontdekt het …
Motivatie
Als ik terugdenk aan het boek “Het geheim van de kaarten” van Jostein Gaarder dan haal ik me vooral speelkaarten en de ingenieuze verhaallijn die Gaarder daarrond bedacht voor de geest. Nooit heb ik vermoed dat je met tweeënvijftig speelkaarten en één joker driekwart van een driehonderdvierentwintig pagina’s tellend boek kan vullen zonder slaapverwekkend te zijn. Wel, Gaarder deed het!
Omdat speelkaarten dus een prominente rol innemen in het verhaal, vind ik dat deze rol ook moet uitgespeeld worden op de omslag van het boek en dat is in het geval van de originele versie niet gebeurd. Integendeel, er is zelfs geen kaart te bespeuren. Daarom koos ik zowel aan de voor- als achterzijde voor speelkaarten. Vooraan gebruikte ik bewust negen random kaarten, omdat ik de aandacht wilde vestigen op het belang ervan. Achteraan, daarentegen, gebruikte ik slechts twee specifieke kaarten: de hoofdfiguren, om zo onbewust al een belangrijk aspect van het boek prijs te geven.
Evaluatie
Als lezer zijnde, enerzijds, vond ik dit een bijzonder fijne opdracht. Ik kon immers mijn eigen draai geven aan de omslag: voor mij waren niet zozeer de goudvis als de Joker, die op de kaft van het boek staan, de voornaamste elementen. Integendeel, ik vond dat speelkaarten absoluut niet mochten ontbreken. En zo geschiedde het: ik leefde me uit met een lijmstick, een schaar en een oude boek speelkaarten én slaagde er bovendien in op een creatieve manier uiting te geven aan het voor mij belangrijkste element uit het boek: KAARTEN!
Ook als leerkracht zijnde, anderzijds, vind ik dit een geslaagde verwerking. Uiteindelijk draait het er toch om dat leerlingen lezen en interpreteren? Naar mijn gevoel kan je niet van alle leerlingen verwachten dat het uitstekende schrijvers zijn. Wel moet je verwachten dat leerlingen met de voor hen belangrijkste zaken van een boek aan de slag gaan. Betekent dat dat zij zich creatief willen uitdrukken? Prima voor mij! Zolang het boek maar iets, hoe klein ook, teweeggebracht heeft.
Laura - 24 oktober 2016